A délelőtt egy programmegbeszéléssel
kezdődött, ahol közösen megállapodtunk a hét további menetéről. Ez alapján már
most látszik, hogy Magyarországon kevéssé ismert és használt részvételi (akció)kutatási
témákkal foglalkozunk majd, pl. részvételi filmkészítéssel, részvételi drámával,
photovoice, részvételi térképezéssel stb. A módszertan is rendhagyó, ugyanis az
összes kutatási technikával azok alkalmazásán keresztül ismerkedünk meg. (Azaz
például a részvételi filmkészítéssel úgy, hogy mi magunk és készítünk
csoportokban általunk választott témákban filmet.)
A program
elfogadása után részvételi filmkészítéssel foglalkozunk, Nemes Guszti
facilitálásával. Guszti egy részvételi videós technikával készült filmet mutat
meg nekünk, ami után beszélünk magáról a technikáról, annak helyi
közösségépítő/fejlesztő potenciáljáról. A módszer lényege, hogy maguk az
érintettek készítenek egy filmet valamilyen általuk kiválasztott témában (jelen
esetben a helyi idegenforgalomról, egy helyi túraút kialakításáról, annak
google earth-re való feltöltéséről stb.) A film igen inspiratív, lévén kiderül:
komoly közösségépítő, „társadalmi tőkét” növelő potenciálja van a módszernek.
Azaz látszik: a hagyományos kutatással szemben itt nem csak a kutatók (és
esetlegesen egy szűk szakmai közösség) tanul magából a kutatásból, hanem a
„laikus”/civil kutatási partnerek is.
A délelőtt
hátralévő részében részvételi drámával foglalkozunk. A módszer olyan témák
megvitatására alkalmas, amelyeket konvencionális kutatási módszerekkel igen nehéz
lenne érdemben megvizsgálni/megérteni. Az előadó által ismertetett angol
esetpéldában például a Leeds-i egyetem vezetésével végeztek egy kutatást fiatal
értelmi fogyatékos felnőttekkel az ő egyik kardinális problémájukról,
nevezetesen arról, hogy mennyire nem tekintő őket a többségi társadalom
felnőttnek, amikor pl. az ő szexszel/párkapcsolattal kapcsolatos igényeikről
van szó. E miatt ők számtalan nehézséggel szembesülnek e területen. A módszer –
mint ahogyan azt mi is kipróbáltuk egy általunk választott „érzékeny” témán
keresztül, amiről háromfős csoportokban filmet készítettünk, amit aztán közösen
elemeztünk - tényleg kifejezetten
alkalmasnak tűnik kínos/érzékeny helyzetek/témák mély megértésére. Akár más,
hagyományos kutatási eszközök „kiegészítőjeként”.
No comments:
Post a Comment